Szezonalitás szerepe az étkezésben

Abonyi Orsi, dietetikus

Abonyi Orsi, dietetikus

Itt az október 🍁🌰, az ablakon kopogtat a hideg, így egyre nehezebbnek tűnik, hogy friss, tápanyagban dús zöldségeket és gyümölcsöket fogyasszunk.

Szerencsére azonban semmi okunk kétségbe esni, hisz októberben is nagyon sok friss hazai szezonális alternatívát találhatunk. De mit is jelent ez a szó, hogy szezonalitás és miért fontos? 

A szezonális zöldségek és gyümölcsök az év csak egy bizonyos időszakában teremnek, és szemben az import vagy primőr áruval, magasabb vitamin- és  ásványi anyag tartalommal bírnak, s megtermelésükhöz is kevesebb vegyszerre van szükség. Környezettudatos vásárlókként így szezonális hazai alapanyagok vásárlásával jelentősen csökkenthetjük ökológiai lábnyomunkat is, ráadásul a szezonális élelmiszerek sokkal finomabbak. Ha az étrendedben figyelsz a szezonalitásra, akkor az automatikusan változatos is lesz, ami szintén nagyon kedvező az egészségednek, így ez egy igazi win-win helyzet ez.

Na de nézzük is meg, miből válogathatunk októberben? 

A gyümölcsök közül ilyenkor is élvezhetjük az alma több fajtáját 🍎, a körtéket 🍐, a birsalmát 🍏, a szilvát, ilyenkor még érik a szeder is. 

Tudtátok például, hogy a szeder kiváló antioxidáns forrás, szuper immunerősítő, védi a szemet és polifenol tartalmának köszönhetően még a szívünkre is jótékony hatással van? Igazi kincs, mely a Halpatkó házi pirosbogyós szörpjébe is kerül ám mindig.

A friss zöldségekből sincs ilyenkor hiány, szezonális októberben a burgonya 🥔, a batáta 🍠, a brokkoli 🥦, a karfiol, a karalábé, és például a kelbimbó, hogy csak néhány példát említsek. Tudtátok például, hogy 100 g kelbimbó  majdnem 100 mg C-vitamint tartalmaz? Bizony, így egy egészséges színes őszi tányéron egyértelműen helye van.

Mit tegyünk akkor, ha a zöldségeket vagy gyümölcsöket szeretnénk szezonon kívül is élvezni? Ilyenkor ősszel még egy utolsó színpompás hónapunk van, hogy eltegyük a nyár és a kora ősz ízeit-színeit télire, befőtteket, savanyúságokat vagy lekvárokat készítsünk. Ilyenkor érnek be az utolsó fürt paradicsomok is , amikből isteni házi paradicsomszószt lehet készíteni, egész évben magas vitamin, és likopin tartalommal. A Halpatkóban például 🍅 házi paradicsomlekvár is készül ilyenkor!

Vannak olyan zöldségeink – például a bab is – ami egész évben elérhető ugyan, de októberben végzik a betakarítását, s rendkívül egészséges fehérjeforrás. Ha vegetáriánus étrendet követsz, vagy egyszerűen csak tartanál egy húsmentes napot, érdemes kipróbálni a Halpatkó legújabb burgerét, a HABAB burgert, mely saját recept alapján készült babpogácsa, házi füstös BBQ szósz, paradicsom karikák és friss kevert saláta kombinációja egy fincsi buciba zárva 🍔.

Ősz ide vagy oda, finomságokban és szezonális alapanyagokban ilyenkor sincs hiány, s hamarosan az egyik őszi közönségkedvenc, a sütőtök is elérhető lesz, én már alig várom!

Kövess minket!

Legújabb cikkeink

Miért fontosak a mentes ételek?
#egészségtippek

Miért fontosak a mentes ételek?

Napjainkban egyre gyakoribb az a jelenség, hogy bizonyos élelmiszerek, élelmiszer alkotók az arra érzékeny embereknél komoly gondokat tudnak okozni.

#egészségtippek

Szezonalitás szerepe az étkezésben

Itt az október 🍁🌰, az ablakon kopogtat a hideg, így egyre nehezebbnek tűnik, hogy friss, tápanyagban dús zöldségeket és gyümölcsöket fogyasszunk.

Fűszerezd meg napjaidat